spantet 1 Image0002

Hem Erbjudande Angreppssätt Uppdrag Partners Mot Nästa Nivå Kontakt

Spetsföretag

 

Kunder värderar olika saker i ett erbjudande. Vissa värderar prestanda högst medan andra värderar priset högst. En tredje kategori vill ha en lösning som passar just deras behov. När en kund söker en leverantör för att tillfredsställa sina behov är varumärket en vägledning. Det signalerar vilka värden ett företag fokuserar på i sitt erbjudande till marknaden. Företag som Nokia, Apple och BMW framhåller produktprestanda medan H&M, IKEA och DELL signalerar bästa pris. Ericsson, IBM och Harley Davidson framhåller kundunika lösningar.

Dessa spetsföretag har utvecklat sitt marknadsledarskap utifrån kundvärde, där kunden väljer utifrån vem han tror bäst kan möta det han värderar högst. I varje bransch kan det således finnas tre marknadsledare, som alla har olika fokus:

- Produkt, för bästa prestanda
- Process, för bästa pris
- Kundnärhet, för bästa lösning
 
En marknadsledare har valt att bli bäst i en värdedimension, men för att hålla sitt marknadsledarskap måste företaget vara tillräckligt bra i de andra två. Att fokusera på värdedimension har effekter på kultur, ledarskap, system och organisation. Detta får genomslag på hela organisationens beteende - att leva sitt varumärke.

 

Klicka här om du vill veta mer.

Åter till Angreppssätt